TIENDE RIDDERKERKSE ORGELDAG – 14 SEPTEMBER 2024

Op zaterdag 14 september 2024 is het Nationale Orgeldag. Deze dag wordt voor de elfde keer de Ridderkerkse Orgeldag georganiseerd. Na het succes van de voorgaande edities worden ook nu weer overdag drie Ridderkerkse orgels gepresenteerd met een toegankelijk miniconcert. ’s Avonds is er een slotconcert in de Singelkerk.

Het eerste miniconcert wordt om 10:30 uur gehouden in de Boezemkerk te Ridderkerk-Bolnes (Pretoriusstraat 2). Tijdens dit concert speelt de 13-jarige, zeer getalenteerde organist Luc Budding samen met Jan Peter Teeuw. Op het programma staan werken van o.a. Moore, Bach en een improvisatie.

Op het Van den Heuvel-orgel van de Bethelkerk (Anjerstraat 2) wordt om 13:00 uur het tweede miniconcert gehouden. In dit kerk staat het grootste kerkorgel van Ridderkerk. Op dit symfonische instrument, dat maar zelden solistisch te horen is, speelt Jan Peter Teeuw een programma met werken van Marcello, De Jong, Franck en De Lange sr.

Het derde miniconcert vindt om 15:30 uur plaats op het Valck en Van Koutern-orgel van de Levenbron (Jan Luykenstraat 10). Vaste organisten Arie de Korte en Bert Kruis spelen samen met Jan Peter Teeuw een afwisselend programma met werken van o.a. Bach, Bédard en enkele twee koraalbewerkingen.

Om 20:00 uur vindt het slotconcert van de orgeldag plaats op het Van den Heuvel-orgel in de Singelkerk (Kerksingel 2). De organisten zijn dan Matthijs Breukhoven en Jan Peter Teeuw. Zij spelen composities van o.a. De Lange jr., Rheinberger, Mendelssohn, Eben en Vierne.

De drie miniconcerten duren ongeveer een halfuur, het slotconcert ongeveer vijf kwartier. Alle concerten zijn gratis toegankelijk. Wel is er na afloop een collecte voor de onkosten van deze orgeldag. In het programmaboekje zal meer informatie over de bespeelde orgels te vinden zijn. Na afloop zijn er cd’s en bladmuziek verkrijgbaar. Meer informatie is te vinden op www.janpeterteeuw.nl.

Iedereen van harte welkom!